Szkolny zestaw podręczników

Werlte-Papenburg

2013

Wizyta uczniów z Gimnazjum Werlte w „Jagiellonce” w dniach 03.06. – 08.08.2013 r.

03.06.2013 r.

Dzień pierwszy. Około godziny 13 ujrzeliśmy na terenie naszego liceum niemiecki autokar, pełen naszych zagranicznych koleżanek i kolegów. Razem z nimi udaliśmy się do biblioteki szkolnej, aby uroczyście ich powitać. Niektórych już znaliśmy z poprzedniego roku i od razu się z nimi przywitaliśmy, reszta uczestniczyła w wymianie po raz pierwszy. Pani dyrektor Anna Tkaczuk wraz z naszym nauczycielem języka niemieckiego, a zarazem tłumaczem, Panem Waldemarem Sztukowskim, wygłosiła mowę powitalną. Po koniecznych formalnościach nasi zagraniczni przyjaciele zostali przydzieleni do naszych domów, a my zabraliśmy ich ze sobą, aby pokazać im miejsca, w których mieli mieszkać przez najbliższy tydzień. W domach poczęstowaliśmy ich obfitym obiadem oraz daliśmy czas na odpoczynek czy prysznic po długiej podróży. Około godziny 17 zorganizowaliśmy spotkanie zapoznawcze przy grillu u naszej koleżanki Kamili.

04.06.2013 r.

Na drugi dzień, o godzinie 9.00, spotkaliśmy się wszyscy przed naszym liceum, potem udaliśmy się do biblioteki szkolnej, aby zapytać naszych znajomych o samopoczucie pierwszego dnia. Następnie oprowadziliśmy ich po budynku liceum, pokazaliśmy im wszystkie zakamarki, sale lekcyjne, zaczynając od auli, która służy nam za salę gimnastyczną, aż na sam dół, do siłowni. Po zwiedzaniu szkoły, udaliśmy się do budynku Starostwa Powiatowego, gdzie zostaliśmy miło powitani przez Starostę Lidzbarskiego. W samo południe grupa niemiecka zaczęła zwiedzanie zamku oraz miasta, a grupa polska mogła w tym czasie trochę odpocząć.  Około godziny 14.30, kiedy zakończyliśmy zwiedzanie, zabraliśmy gości do domów, aby dać im ciepły posiłek oraz pozwolić im trochę odpocząć po dniu pełnym wrażeń. Na godzinę 17 umówiliśmy się wszyscy na ognisko, które odbyło się w Runowie. Piekliśmy kiełbaski, śmialiśmy się i wszyscy miło się bawiliśmy, aż do zakończenia spotkania.

05.06.2013 r.

Na trzeci dzień zaplanowany był wyjazd do Olsztynka oraz Olsztyna. Punktualnie o godzinie 10 cała wycieczka siedziała już w autokarze i czekała na odjazd autobusu. Kiedy pojawiliśmy się w Muzeum Budownictwa Ludowego w Olsztynku na naszych zegarkach widniała godzina 11.30. Tam zostaliśmy podzieleni na dwie grupy – polską i niemiecką, i wraz z przewodnikami zaczęliśmy zwiedzanie Parku Etnograficznego. Następnie pojechaliśmy do stolicy naszego województwa, aby w czasie wolnym szaleć po całym mieście i zjeść obiad, a o godzinie 16.30 udać się do Family Bowling Club. Gra w kręgle stała się największą rozrywką i atrakcją tego dnia. Po świetnej zabawie, ok. godziny 18 wróciliśmy do autokaru, aby wyruszyć do Lidzbarka. Po powrocie kilka osób spotkało się na mieście, a reszta wróciła do domów, gdyż była zbyt zmęczona i jedyne, co chcieli robić, to odpocząć w wygodnych łóżkach.

06.06.2013 r.

Czwartego dnia musieliśmy wstać bardzo wcześnie, aby móc o godzinie 7.30 wyjechać do stolicy województwa pomorskiego, czyli do Gdańska. 3,5 godziny później dotarliśmy na miejsce i tak samo jak w Olsztynku zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i przypisani do naszych przewodników, którzy oprowadzili nas po Starym Mieście i opowiadali ciekawe historie na temat Gdańska. Z nimi spędziliśmy trzy godziny, po czym dostaliśmy czas wolny, aby móc obejrzeć jeszcze na własną rękę całe miasto i zjeść obiad. Kiedy wybiła godzina 16.30 spotkaliśmy się przy fontannie Neptuna, aby razem pójść w stronę autokaru i wrócić do domów. Kiedy dojechaliśmy do Lidzbarka, zorganizowaliśmy wspólne spotkanie u Weroniki, gdzie poznaliśmy zabawy naszych zagranicznych przyjaciół.

07.06.2013 r.

W przedostatni dzień mogliśmy pospać minimalnie dłużej, gdyż wyjazd do Gierłoży zaplanowany był na godzinę 9.00. Wyjechaliśmy spod Urzędu Gminy, a na miejscu byliśmy ok. godziny 11.00. Wraz z naszymi przewodnikami zwiedzaliśmy Wilczy Szaniec i słuchaliśmy bardzo interesujących faktów, które miały miejsce w przeszłości. Po dwóch godzinach miłej wędrówki, pojechaliśmy do Świętej Lipki. Tam w Sanktuarium Maryjnym mogliśmy uczestniczyć w koncercie organowym. Po nim dostaliśmy trochę czasu wolnego, a następnie naszym autokarem wróciliśmy do Lidzbarka, gdzie udaliśmy się do naszych domów, aby odpocząć. O godzinie 19.00 cała wymiana wraz z nauczycielami, spotkała się w Perle Warmii przy ognisku. Tam piekliśmy kiełbaski i jedliśmy sałatki, przepyszny smalec z ogórkami kiszonymi oraz inne smakołyki. Ok. godziny 22 zaczęliśmy sprzątać i po zakończeniu ogniska udaliśmy się już bez nauczycieli do Kamili, aby ostatnia noc była jak najdłuższa i wspominana przez naszych kolegów z zagranicy jak najlepiej.

08.06.2013 r.

Tego dnia nie mogliśmy uwierzyć, że to już ostatni dzień z naszymi nowymi przyjaciółmi. O godzinie 9.00 wszyscy spotkaliśmy się w szkole i wzięliśmy udział w grze miejskiej zorganizowanej w ramach projektu dzień.de/der-tag.pl. Zostaliśmy przydzieleni do 6- osobowych grup (trójka Polaków i trójka Niemców). Dostaliśmy kartki, na których widniały pytania po niemiecku, a nasi koledzy musieli nam je przetłumaczyć, tak abyśmy mogli odpowiedzieć  na wszystkie jak najlepiej i wygrać konkurs. Mieliśmy na to dwie godziny, aby móc biegać po całym mieście i szukać  odpowiedzi na różne pytania. Po godzinie 12 zostały ogłoszone wyniki, a wygrane drużyny otrzymały pamiątkowe dyplomy i upominki. Następnie udaliśmy się do restauracji Starówka na pyszny obiad. Po obiedzie wróciliśmy do domów, aby nasi koledzy spakowali się i przygotowali do długiej podróży powrotnej. Przed godziną 16 spotkaliśmy się pod szkołą i zaczęliśmy się żegnać. Wszyscy się ze sobą bardzo zżyliśmy – do tego stopnia, że leciały nam łzy, kiedy mówiliśmy im ostatni raz „bye”. Mimo, że niemieccy koledzy i koleżanki, często narzekali na polskie drogi, na pewno chcieliby zostać z nami dłużej. Cały tydzień z nimi minął bardzo szybko i przyjemnie. O godzinie 16.30  autokar ruszył do Niemiec, a my pomachaliśmy im, żegnając ich ostatni raz.

Klaudia Kaczorowska, kl. II d

• Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Kazimierza Jagiellończyka w Lidzbarku Warmińskim